Sjoerd Knibbeler

Sjoerd Knibbeler (Weert, 1981) studeerde aan de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht en de Koninklijke Academie in Den Haag. Na zijn afstuderen werd zijn werk geëxposeerd tijdens Breda Photo, 2008. Het daaropvolgende jaar werkte hij de serie uit tot het boek Ertussenuit met Sjoerd Knibbeler. In dat boek wordt zijn ‘beeldessay’, dat hij fotografeerde tussen de coulissen van het Nederlandse recreatielandschap, begeleid door een verhaal van Herman Koch. Met deze publicatie nam Knibbeler deel aan groepsexposities in onder andere The Photographers’ Gallery in Londen, Foto Leggendo in Rome en het Flash Forward Festival in Toronto.

In 2o09 startte hij samen met Rob Wetzer The Bonsai Project, een documentair project over het fenomeen bonsai waarin zij de essentiële persoonlijke en empathische relatie van de moderne mens met natuur onderzoeken. Dit langlopende project exposeerde zij onder andere op het International Photofestival Lishui  in China en in de DutchDoc!Space, tijdens het New York Photofestival. In april 2011 presenteerde zij The Bonsai Project in hun eerste solo expositie in Galerie LhGWR (Liefhertje en de Grote Witte Reus) in Den Haag.

Naast zijn persoonlijke projecten werkte Knibbeler de afgelopen jaren in opdracht voor onder andere NRC Weekblad, NRC next, Volkskrant Magazine, Geldmuseum Utrecht en het Stedelijk Museum Amsterdam. Sjoerd Knibbeler is verbonden aan galerie LhGWR in Den Haag.

 

Artist Statement

In mijn werk staat de omgang met natuur in onze moderne maatschappij centraal. Noem het idealisatie, verlangen of fantasie: Ons beeld van wat natuur is is vooral gebaseerd op ervaringen die we eigenlijk nooit als natuurlijk zouden omschrijven. Een dagje naar de dierentuin, een documentaire op tv of een orchidee voor het raam. Dit sociale construct is de voedingsbodem voor mijn werk. De frictie tussen basale gevoelens en moderne eisen, zoals directheid, beleving en nut, waaraan natuur moet voldoen, levert een spanningsveld op waar zich veel vragen aandienen en een zekere absurditeit zich manifesteert. Door in mijn foto’s dat spanningsveld op te zoeken en mijn eigen verwondering te delen wil ik vragen oproepen naar het individuele verlangen en de manier waarop iemand zich verhoudt tot natuur.