Eerste Zomer

Eerste zomer

 

 

Wat het eerst opvalt in deze foto van Marijn de Jong, is het gebogen lichaam van een vrouw die haar hoofd in de gootsteen van een rommelig en vol aanrecht houdt. Als je beter kijkt, zie je water lopen en zie je een fles, waarschijnlijk shampoo: de vrouw wast haar haar. Maar waarom hier, tussen de vuile vaat ? En waarom zo, in deze keuken waarin het zonlicht, dat gul probeert binnen te dringen, alleen buiten gehouden wordt door een paar inderhaast opgehangen doeken. Achter de vrouw liggen wat kleren op een dichtgeklapt fornuis. Ook verder zie je nergens dat dit een plek is waar iemand snel op het idee zou komen om zijn haar te gaan wassen, en dan nog is het zeker geen plek waar dit veel vaker zal gebeuren. Het beeld zoals dit gevangen is, is er een van nonchalance, maar ook van intimiteit en vertrouwen. Volkomen rustig staat deze vrouw in de keuken waar ze als vanzelfsprekend naakt rondloopt, niet gehinderd door blikken van buitenaf en zonder enig gevoel van ongemak met de fotograaf die haar vastlegt in dit alledaagse tafereel. Dit maakt het beeld dan ook zo bijzonder. We staan even zelf in de keuken, waar we de vrouw kennen, die zich niet geneert voor wat ze doet en al helelmaal niet om zich zo aan ons te tonen. Zo dichtbij kom je zelden bij personen, waarbij de vanzelfsprekendheid en intimiteit  nog versterkt wordt door het zwartwit van de foto. Het wordt een tijdloos beeld, waarbij het ontbreken van kleur het tot een geheel smeedt. Een alledaags en onnadrukkelijk tafereel krijgt zo een bijzondere schoonheid.

 

Anthon Fasel

 

fotograaf: 
Marijn de Jong